فروش متری مسکن، منعطفترین مدل پیشفروش آپارتمان به حساب میآید؛ اما اجرای این طرح در وضعیت فعلی بازار املاک پایتخت، با دو مانع در سمت عرضه و تقاضا روبهرو است. پسانداز تقریبا صفر خانوارهای مخاطب فروش متری و همچنین درآمد ماهانه معادل یکهفتم قیمت تمامشده هرمتربع خانه از یکسو و ناپایداری هزینه تولید مسکن از سوی دیگر، ریسکهای بزرگ تبدیل خرید متری به خرید خانه محسوب میشود. بررسیها نشان میدهد، بهترین راه، رفع این دو مانع در گام اول و بعد از آن، اجرای دو گزینه جایگزین است. وام ساخت با قابلیت انتقال به خریداران البته از نوع «در استطاعت»، گزینه مناسب میتواند باشد.