کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خبرسازترین‌های هفته:

از بازیگوشی قیمت دلار تا ماجرای خانواده دایی و پایان سکوت روحانی

10 دی 1401 ساعت 9:42

با وجود خبرسازی چهره‌های ورزشی در هفته جاری، اما این تورم عجیب بازار ارز و متعاقب آن تغییر قیمت‌ها در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف بود که بیش از هر موضوع دیگری بازتاب رسانه‌ای و خبرسازی را به همراه داشت. حتی افزایش قیمت ارز‌های خارجی، بر صحنه مدیریت اقتصادی دولت نیز تاثیرگذار بود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دوفوریت، طی هفته جاری بیش از هر حوزه دیگری ورزشکاران یا به اصطلاحا چهره‌های ورزشی بودند که خبرسازترین چهره‌ها بودند. اولین قهرمانی یک ورزشگاه ایرانی در مسابقات پرورش اندام «مسترالمپیا» آغاز خبرسازی ورزشکاران ایرانی در ابتدای هفته و مهاجرت یک ورزشکار زن به اسپانیا آخرین خبرسازی چهره‌های فعالی در حوزه ورزش بود.
به گزارش فرارو، با وجود خبرسازی چهره‌های ورزشی در هفته جاری، اما این رشد قیمت عجیب بازار ارز و متعاقب آن تغییر قیمت‌ها در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف بود که بیش از هر موضوع دیگری بازتاب رسانه‌ای و خبرسازی را به همراه داشت. حتی افزایش قیمت ارز‌های خارجی، بر صحنه مدیریت اقتصادی دولت نیز تاثیرگذار بود. با این مقدمات خبرسازترین رخداد‌ها و چهره‌های هفته در ادامه گزارش حاضر ارائه و بررسی می‌شوند.

بالا و پایین شدن دلار در کانال 40 هزار تومانی و تغییر رئیس بانک مرکزی

بدون هیچ‌گونه تردیدی، افزایش نرخ دلار و به تبع آن گرانی در بازار خودرو، طلا و... گرم‌ترین و جدی‌ترین بحث عمومی جامعه ایرانی اعم از تمامی مراکز و نهادی رسمی و غیررسمی تا خیابان‌ها و خانه‌های مردم بوده است. هر چند افزایش نرخ ارز از هفته گذشته کلید خورده بود، اما این روند از ابتدای هفته جاری شتاب بیشتری به خود گرفت و مرز ۴۰ هزار تومان را به آسانی در نوردید. حتی نرخ دلار وارد کانال ۴۴ هزار تومان شد. هر چند در اواخر هفته، شاهد کاهش قیمت‌ها و بازگشت دلار به کانال ۴۲ هزار تومان بودیم.
بی‌ثباتی و افزایش قیمت مداوم نرخ دلار موجب شد که در هفته جاری اصلاح رشد ساعتی قیمت‌ها در بخش‌های مختلف پدید آید. یعنی همزمان با رشد لحظه‌ای نرخ دلار در بازار خودرو، طلا و کالا‌های الکترونیک همچون موبایل و لوزام خانگی تغییر ایجاد می‌شد. البته افزایش قیمت‌ها واکنش فروشندگان را نیز به همراه داشت و موجب شد که حتی بازار موبایل علا‌الدین تعطیل شود. افزایش شوکه کننده نرخ دلار به محدوده ۴۳ هزار تومان در روز چهارشنبه موجب شد تا قیمت گوشی آیفون ۱۳ پرومکس یک ترا به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند. همین امر در بازار خرید و فروش نوسانات جدی را به همراه داشت و موجب شد که فروشندگان تلفن‌های همراه ترجیح بدهند کرکره مغازه‌های خود را پایین بکشند.
اما فراتر از تعطیلی بازار موبایل، افزایش نرخ ارز‌های خارجی موجب شد که دولت یک جراحی اضطراری را در بدنه اقتصادی خود انجام دهد که آن‌هم عبارت بود از: «تغییر رئیس کل بانک مرکزی». دیروز –پنج‌شنبه- هیات دولت در تصمیمی اضطراری، به برکناری علی صالح‌آبادی و جایگزینی محمدرضا فرزین دکتری اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی رای داد. رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن تشکر از هیات دولت و رئیس‌جمهور برای اعتماد به وی برای تصدی ریاست بانک مرکزی، گفت: مهمترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است.
در میانه تغییرات قابل توجه نرخ دلار و گرانی در حوزه‌های مختلف، برخی افراد نزدیک به جناح قدرت نیز انگشت اتهام را به سوی دشمن خارجی کشیدند. برای نمونه، احمد خاتمی عضور مجلس خبرگان، در مراسم ۸ دی بیان داشت: هیچ تردیدی نکنید که هرچند بخشی از گرانی‌ها بر اثر سو تدبیر و سو برنامه‌ریزی است، اما بخشی از آن نتیجه برنامه‌ریزی‌های دشمن است.
همچنین، اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دشمن به جنگ ترکیبی علیه ایران روی آورده است در خصوص قیمت دلار گفت: دولت قول داده نرخ دلار پایین بیاید، البته دشمن اگر از یک راه به نتیجه نرسد از راه دیگر وارد می‌شود بنابراین باید از نظر اقتصادی آن قدر قوی شویم تا نتوانند کاری علیه ما انجام دهند.

بازگرداندن پرواز همسر و دختر علی دایی

در کنار موضوع افزایش نرخ دلار و رکوردشکنی قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف، ماجرای بازگرداندن پرواز هواپیمایی ماهان به مقصد دوبی به کیش بود. روز دوشنبه (۵ دی) خبری مبنی بر این که بازگرداندن هواپیمایی ماهان به کیش، در حالی که به سمت دبی در حرکت بود، منتشر شد. بلافاصله اعلام شد که در این هواپیما، همسر و دختر علی دایی حضور داشته‌اند. در ابتدا اخباری مبنی بر خانواده دایی منتشر شد که بلافاصله از سوی نهاد‌های رسمی و شخص علی دایی تکذیب شد.
در همان لحظات ابتدایی، سایت مشرق نوشت: «یکی از بستگان نزدیک به چهره‌های مشهور و تحریک کننده جوانان در اغتشاشات که بعد از اتفاقات تلخ ناشی از درگیری‌های اخیر مدعی عزاداری و همدردی با مردم شده بود، در مسیر سفر به آمریکا از طریق امارات برای شرکت در جشن‌های کریسمس، ممنوع الخروج شده و از خروج وی از کشور ممانعت به عمل آمده است.»
همچنین، خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که همسر علی دایی به دلیل همراهی با اغتشاشات و تحریک به اعتصاب در برهه ۲۴ تا ۲۶ آبان و همچنین ۱۴ تا ۱۶ آذر، با حکم قضایی ممنوع الخروج بوده است. با این حال او با یک اقدام غیرقانونی ممنوع الخروجی خود را رفع کرده و به همین دلیل وارد پرواز امروز تهران به دوبی شده است.
علی دایی، در نخستین واکنش در گفتگو با ایسنا درباره این موضوع اظهار کرد: همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خمینی کاملا قانونی سوار هواپیما شدند تا به دوبی بروند، اما هواپیمای شرکت ماهان را از دوبی برگرداندند و در کیش به زمین نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پیاده کرده‌اند، اما بازداشت نشدند. او در پاسخ به این سوال که آیا همسر و دخترش ممنوع‌الخروج بوده‌اند، گفت: اگر ممنوع‌الخروج بودند که باید سیستم پلیس گذرنامه نشان می‌داد. هیچ‌کس هم درباره این موضوع به من جوابی نداده است. دایی افزود: چیز‌هایی در زندگی‌ام می‌بینم که باورش برایم خیلی سخت است.
همچنین علی دایی در گفت و گویی با سایت تابناک ادعا‌های برخی خبرگزاری‌های اصولگرا درباره اینکه مقصد نهایی همسر و دخترش امریکا بوده است را تکذیب کرد. او گفت: «بلیت‌های همسر و دخترم موجود است و مردم می‌توانند تاریخ صدور و تاریخ رفت و برگشت آن‌ها را ببینند.» علی دایی ادعا ممنوع الخروج بودن همسرش را نیز رد کرد و گفت: «اصلا و ابدا چنین موضوعی صحت ندارد.»
این ماجرای سرو صدای رسانه‌ای زیادی بر پا کرد و بسیاری از ورزشکاران و چهره‌های مشهور به این رخداد واکنش نشان دادند. چهره‌هایی همانند حسین ماهینی مدافع سابق پرسپولیس، امیررضا خادم رییس اسبق فدراسیون کشتی، محمد خاکپور، ملی‌پوش اسبق، مصطفی هاشمی طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و بسیاری از کابران فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند. حتی شخصیت‌ها و رسانه‌های خارجی نیز به ماجرای بازگرداندن پرواز خانواده دایی واکنش نشان دادند.

کشف حجاب سارا خادم الشریعه

دیگر خبر جنجالی مهم هفته، کشف حجاب تنها نماینده ایران درمسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان در آلماتی (قزاقستان) بود. سارا خادم‌الشریعه، نفر اول شطرنج زنان ایران بدون حجاب در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کرد. انتشار عکس خادم الشریعه در وضعیت بدون حجاب، واکنش گسترده رسانه‌های و کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.
بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، بلافاصله، حسن تامینی رئیس فدراسیون شطرنج گفت: «این شطرنج‌باز به صورت آزاد و با هزینه شخصی در مسابقات سریع جهان که به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شود حضور پیدا کرده است.» او افزود: «انتظار نداشتیم که این شطرنج‌باز این اقدام را انجام دهد، چون در مسابقات قبل با رعایت موازین شرکت کرده بود.».
اما حالا تقریبا مشخص شده که بعد از این رخداد، سارا خادم‌الشریعه قصد بازگشت به ایران را ندارد و تصمیم گرفته به اسپانیا مهاجرت کند. به گزارش فرارو، او به همراه همسر و فرزند خردسالش از همان قزاقستان راهی یکی از شهر‌های اسپانیا می‌شود که نخواسته‌اند نام این شهر منتشر شود. سارا سادات خادم‌الشریعه در رقابت‌های شطرنج قهرمانی آلماتی در قزاقستان بدون روسری در همان دور نخست حاضر شد. مشخص نیست کار‌های اقامت سارا خادم‌الشریعه در اسپانیا چقدر طول بکشد، ولی مشخصا این موضوع زمان بر خواهد بود. ضمن اینکه همسر سارا خادم‌الشریعه پاسپورت کانادایی هم دارد.

شکستن سکوت حسن روحانی

پس از ماه‌ها انتقاد از سکوت روحانی نسبت به ناآرامی‌های اخیر کشور، در اواسط هفته جاری، بالاخره اظهاراتی از او رد باب وضعیت فعلی کشور منتشر شد که خبرسازی گسترده‌ای داشت. حسن روحانی، روز دوشنبه هفته جاری، در دیدار با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم سخنرانی کرد که بعدتر اظهارات او رد رسانه‌ها منتشر شد. رئیس‌جمهور سابق ایران گفت: اینکه چه کسی مسئولیت دولت را برعهده دارد مساله فرعی است، مساله اصلی پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم است که باید به آن کمک کرد. شاید در حال حاضر برای رفع مشکلات مردم خیلی تاثیرگذار نباشیم، اما می‌توانیم پیشنهادات خود را به افرادی که مسئول هستند منتقل کنیم.
وی افزود: من طی این مدت تلفنی یا به صورت مکاتبه با مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان کشور، مواردی را منتقل کرده‌ام و پیشنهاداتی داده‌ام. ما کشور و نظام را از خودمان می‌دانیم و وظیفه ملی و وجدانی ما کمک به توسعه و ارتقای ایران و حل مشکلات مردم است، ولو اینکه حرف‌های ما اثربخشی مطلوب نداشته باشد، اما تجارب و راهکار‌هایی که استانداران درباره طرح‌های نیمه‌کاره و حل مشکلات استان حوزه خدمت خود دارند، می‌تواند در اختیار مسئولان قرار داده شود.
همچنین، رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: در دولت دوازدهم برجام را در مقابل حملات فراوان نگه داشتیم، لازم بود فریز شود تا زنده بماند. دولت سیزدهم اگر می‌خواست، می‌توانست از اجرایی شدن برجام به خوبی استفاده کند. اگر بخواهند در مسائل اقتصادی تحول رخ دهد یک شرط آن احیای برجام است. تا تحریم برداشته نشود و رابطه با دنیا بهبود نیابد، سختی‌های اقتصادی برطرف نمی‌شود. برخی فکر می‌کنند با تعامل، نفوذ خارجی ایجاد می‌شود، اما این انزواست که نفوذ ایجاد می‌کند.
او در بخش دیگری از اظهارات خود جمهوریت، اسلامیت و ایران را سه پایه اصلی انقلاب عنوان کرد و گفت: در این چهل و چهار سال ما جمهوریت را حفظ کردیم. جمهوریت یعنی حاکمیت ملی و اینکه حکومت از آن مردم و با اراده و نظر مردم است. در آغاز انقلاب، این اسلام بود که جمهوریت را به کرسی نشاند. مردم شعار می‌دادند استقلال، آزادی، حکومت اسلامی، امام فرمود جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت را به جمهوریت تفسیر کرد. مردم هم به جمهوری اسلامی رای دادند. امروز حفظ اسلامیت در گرو احیای جمهوریت است. برای اینکه بخواهیم اسلام حفظ شود، باید جمهوریت را زنده نگه داریم. اگر جمهوریت از دست برود، اسلام صدمه می‌خورد و اگر این دو دچار آسیب شوند، ایران ضربه خواهد خورد. ایران کشور بزرگ و مقتدری است که باید مورد احترام همه جهان باشد. باید دید الان چه وضعی پیدا کردیم؟ آیا احترام ایران حفظ شده است؟

تداوم واکنش‌های به قهرمانی تاریخی هادی چویان

در هفته جاری نیز همچنان واکنش‌ها به قهرمانی هادی چوپان در مستر المپیا در آمریکا ادامه داشت. در اواسط هفته جاری، پس از قهرمانی شگفت‌انگیز هادی چوپان در مستر المپیا ۲۰۲۲، اظهارنظر‌ها و بحث‌ها در خصوص اهدای ساندو به این قهرمان ایرانی همچنان وجود دارد. اخیرا "ریچ گاسپاری" بدنساز بازنشسته در اینستاگرام هادی چوپان را "دوریان یتس" قهرمان شش دوره مسترالمپیا مقایسه کرد؛ اتفاقی که با استقبال خوبی از سوی چوپان همراه نبود.
علاوه بر هادی چوپان، انتشار این خبر پیرامون گرگ ایرانی، واکنش بسیار از کاربران ایرانی را به همراه داشت و موجب شد تا بار دیگر این چهره به کانون اخبار و شبکه‌های مجازی بازگردد. علاوه بر ین ماجرای نیامدن هادی چوپان به تهران و استقبال گرم مردم شیراز از بازگشت او در در فرودگاه بین المللی شهید دستغیب، نیز کانون توجهات را به خود جلب کرد.
انتهای پیام/.


کد مطلب: 60

آدرس مطلب :
https://www.2foriat.ir/news/60/بازیگوشی-قیمت-دلار-ماجرای-خانواده-دایی-پایان-سکوت-روحانی

دوفوریت
  https://www.2foriat.ir