به گزارش پایگاه خبری تحلیلی
۲ فوریت، نرخ تورم نقطهبهنقطه در آذر امسال بعد پنج ماه دوباره از مرز ۴۰ درصد عبور کرد. شاخصی که نشان میدهد خانوار ایرانی در ماه گذشته برای فراهمکردن یا خرید مجموعهای از کالا و خدمات حدود ۴۰ درصد بیشتر از آذر پارسال هزینه کرده است. مثل روندی که در ماههای گذشته شاهد بودیم، همچنان سرعت رشد هزینهها در بخش هتل و رستوران بیشتر از هر حوزه دیگری بالاست و آنطرف تورم ۱۶.۵ درصدی بخش ارتباطات همان چیزی است که اپراتورها آن را برای دریافت مجوز افزایش تعرفه بسته اینترنت علم کردهاند.
یزدیها براساس گزارش جدید مرکز آمار با تحمل تورم ۵۰ درصدی بیشتر از اهالی هر استان دیگری با تورم دستوپنجه نرم میکنند و کمترین میزان سرعت رشد قیمتها در بازه زمانی آذر پارسال تا آذر امسال بهترتیب در استانهای سیستان و بلوچستان و تهران به ثبت رسیده است. تاثیر شب یلدا یکی دیگر از نکات گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آذر است و طبق آن میوه و آجیل با ثبت تورم ماهانه ۸.۲ درصدی، یکی از رکوردداران این بخش معرفی شدند.
تاثیر شب یلدا در نرخ تورم ماهانه آذر
تورم ماهانه آذر امسال در بخش سبزی و حبوبات بیشتر از هر حوزه دیگری حس شده و رتبه بعدی به میوه و خشکبار تعلق گرفته است. بررسیهای مرکز آمار ایران از حوزههای مختلف کالا و خدمات مصرفی نشان میدهد تورم سبزی و حبوبات ظرف یک ماه از ۳.۶ درصد به ۱۴.۴ درصد رسیده و همین شاخص که به زبان ساده به معنی سرعت رشد قیمت است، برای میوه و خشکبار ۸.۲ درصد محاسبه شده.
تورم ۸.۲ درصدی میوه و خشکبار در آذر امسال بیارتباط با شب یلدا و گرانی آجیل شب چله نیست. چون در آبان امسال قیمت میوه و خشکبار با ثبت تورم منفی ۱.۲ درصد، به سمت ارزانی حرکت میکرد و کمترین تورم ماهانه را در انواعواقسام کالا و خدمات به ثبت رساند.
گوشت قرمز و سفید بهعنوان یک خوراکی دیگر، سومین رکورددار تورم ماهانه در آذر است و بعد از سه گروهی که اسم بردیم، سرعت رشد هزینهها به ترتیب در حوزه مسکن، دخانیات و پوشاک بیشتر بوده است. آنطرف کمترین تورم ماهانه که منفی ششدهم درصد است، برای گروه روغن و چربی اعلام شده و نهایتا ماه گذشته را بهشکل متوسط با تحمل تورم مثبت ۲.۹ درصد پشتسر گذاشتیم. همزمان با این اتفاق، نرخ تورم نقطهبهنقطه یا همان تورم عمومی رسما از مرز ۴۰ درصد عبور کرد.
تورم نقطهبهنقطه؛ ۴۰.۲ درصد
نرخ تورم نقطهبهنقطه آذر امسال از مرز ۴۰ درصد عبور کرد. شاخصی که مشخص میکند خانوار ایرانی در ماه گذشته برای دسترسی و خرید مجموعهای از کالا و خدمات بهشکل متوسط ۴۰.۲ بیشتر از آذر ۱۴۰۱ خرج کرده است.
نرخ تورم نقطهبهنقطه از تیر امسال تا آبان یعنی برای پنج ماه متوالی بین دو محدوده ۳۹.۲ تا ۳۹.۸ درصد رفتبرگشت داشت و حالا بعد شش ماه دوباره به بیش از ۴۰ درصد ارتقا پیدا کرده است. بدنیست یادآوری کنیم که طبق دادههای مرکز آمار نرخ تورم نقطهبهنقطه در فروردین و اردیبهشت امسال در محدوده ۵۵ درصد قرار داشت که بالاترین میزان این شاخص در یک دهه اخیر بهحساب میآید.
نرخ تورم نقطهبهنقطه که گاهی از آن بهعنوان تورم عمومی اسم برده میشود، با این اوصاف تا حدود زیادی ملموستر از بحث تورم سالانه است. شاخصی که طبق تعریف ثقیل مرکز آمار، حاصل محاسبه درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است و در ماه گذشته ۴۴.۴ درصد اعلام شده.
بالاترین تورم نقطهبهنقطه؛ هتل و رستوران، پوشاک و کفش
تورم نقطهبهنقطه آذر امسال درحالی با عبور از مرز ۴۰ درصد، بعد از پنج ماه در مسیر صعودی قدم گذاشت که طبق دادههای مرکز آمار متوجه میشویم بیشترین سرعت رشد هزینهها را در یک سال گذشته در بخش هتل و رستوران شاهد بودیم.
تورم نقطهبهنقطه هتل و رستوران طبق جدیدترین آمارهای رسمی ۵۶.۵ درصد یعنی تقریبا ۱۶ درصد بالاتر از تورم عمومی اعلام شده است. البته صدرنشینی گروه هتل و رستوران در محاسبه تورم نقطهبهنقطه کالا و خدمات مصرفی، در اغلب ماههای گذشته هم تکرار شده و حالا در ماهی که پشتسر گذاشتیم تورم حوزه پوشاک و کفش (۴۷.۲ درصد)، دخانیات (۴۵.۸ درصد)، تفریح و فرهنگ (۴۴.۱ درصد)، آموزش (۴۲ درصد) و خوراکی نیز (۴۱.۳ درصد) از نرخ تورم عمومی (۴۰.۲ درصد) بالاتر قرار گرفته است.
تورم نقطهبهنقطه آنطرف ماجرا طبق اعلام مرکز آمار در حوزه ارتباطات یعنی مسائلی مثل بسته اینترنت، هزینه مکالمه و ... کمتر از سایر حوزهها محاسبه شده و در این بخش با تورم ۱۶.۳ درصدی سروکار داشتیم. اتفاقی که یحتمل اپراتورها روی آن زوم میکنند و از آن بهعنوان یک برگبرنده برای دریافت مجوز افزایش تعرفه بسته اینترنت استفاده میکنند.
صدرنشین تورم بازار خوراکی؛ گوشت قرمز و سفید
تورم نقطهبهنقطه خوراکیها در گزارش شاخص قیمت مصرف کننده مرکز آمار که بهشکل ماهانه منتشر میشود، نسبت به سایر بخشها از جزییات بیشتری برخوردار است. طبق گزارش اخیر که مختص آذر امسال است، متوجه میشویم سرعت رشد هزینهها درحدفاصل آذر پارسال تا آذر امسال برای خرید گوشت قرمز و سفید بیشتر از هر خوراکی دیگری بوده است.
تورم گوشت قرمز و سفید در یک سال گذشته حدود ۹۵ درصد یعنی ۲.۳ برابر تورم عمومی محاسبه شده و خود مرکز آمار در گزارش جداگانهای که آبان امسال از وقایع بازار خوراکی منتشر کرده، میزان رشد قیمت گوشت گوسفندی را درقیاس با آبان پارسال حدود ۱۵۰ درصد دانسته است.
تورم خوراکی بعد از گوشت قرمز و سفید، در بخش چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (۴۷.۱ درصد) بالاتر بوده و رتبه سوم با تورم ۴۶ درصدی به میوه و خشکبار تعلق گرفته است. کمترین تورم خوراکی در طرف مقابل برای روغن و چربی بوده و در این قسمت سرعت رشد قیمتها درمقایسه با آذر پارسال مثبت دو درصد تخمین زده میشود.
نرخ تورم در کدام استانها بیشتر است؟
تورم نقطهبهنقطه آذر امسال در استان یزد بیش از ۵۰ درصد به ثبت رسیده است. این بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ۳۱ استان مختلف کشور است و نشان میدهد یزدیها بیشتر از اهالی هر استان دیگری با تورم دستوپنجه نرم میکنند.
نرخ تورم نقطه به نقطه در کل کشور حدود ۴۰ درصد است و براساس گزارش جدید مرکز آمار میتوانیم بگوییم این شاخص به شکل جداگانه در ۲۳ استان کشور بیش از ۴۰ درصد تخمین زده میشود.
نرخ تورم نقطه به نقطه بعد از یزد به ترتیب در استانهای کردستان (۴۷.۲) و کرمانشاه (۴۶.۶) بیشتر بوده و اساسا در استانهای دیگری مثل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، چهارمحال وبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و همدان نیز بالاتر از نرخ تورم کل کشور محاسبه شده است.
نرخ تورم نقطه به نقطه یا همان شاخصی که میزان سرعت رشد قیمتها را نشان میدهد، در طرف مقابل در استان سیستان و بلوچستان کمتر از هر جای دیگر اعلام شده و در این بخش کشور فعلا با تورم ۳۱.۲ درصد طرف هستیم. تهران برخلاف چیزی که تصور میشود، با تورم ۳۵ درصدی از این جهت در رتبه بعدی قرار میگیرد و در شش استان دیگر یعنی بوشهر، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان و مازندران نرخ تورم نقطهبهنقطه از میانگین کل کشور کمتر است.
انتهای پیام/.