به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ۲ فوریت، ویدئوی بررسی کیفیت بدنه ۲۰۷ چند روزی است که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته. یک بلاگر اینستاگرامی در فضایی که به شهرک اکباتان تهران میخورد فیلمی را منتشر کرده که با آوردن اسم ۲۰۷، ابتدا لق بودن کاپوت آن را نشان میدهد. بعد سراغ آینه و داخل اتاق میرود و دوباره با آوردن اسم ۲۰۷ این کار را تکرار میکند. این ویدئو بلافاصله در سایتهای خبری و کانالهای تلگرامی دست به دست شد و نهایتا کار به انتشار جوابیه ایرانخودرو کشید. در جوابیه ایرانخودرو اشاره شده که اصلا خاصیت قطعات پلیمری انعطافپذیری آنهاست و این ویدئو ملاکی خوبی برای تشخیص کیفیت بدنه محصولات این کارخانه نیست. بهجز ویدئویی که گفتیم در ماهها و سالهای گذشته، فیلمها و خبرهای زیادی با عناوینی شبیه به رسواییهای بازار خودرو وایرال شده و در این مطلب یکبار دیگر آنها را مرور میکنیم.
عرضه ۲۰۷ با اتاق ۲۰۶
به گزارش فرارو، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ همانطور که پیشبینی میشد، قرار است با اتاق ۲۰۶ وارد بازار شود. این را همان روزهایی که خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ روی زبانها افتاد، میدانستیم و حالا ویدئویی از محصول جدید ایرانخودرو در فضای مجازی منتشر شده که خیلی از کانالها، در انتشار آن از عبارت شاهکار ایرانخودرو استفاده کردند. در این ویدئو بعد از اینکه فیلمبردار قالپالقهای ۲۰۷ تیپ ۵ را به ما نشان میدهد و وارد اتاق میشود، بهخاطر اینکه در طراحی خودرو از داشبورد ۲۰۶ استفاده شده، رسما هیچ فرقی بین این دوتا مدل نمیبینیم. از یک طرف دیگر در بحث فنی پیشرفتی وجود ندارد و ایرانخودرو با همین ترکیب میخواهد جانشین ۲۰۶ را بهاسم یک محصول جدید معرفی کند.
حواشی تارا و جوابیه ایرانخودرو
تارا جزو محصولات جدید ایرانخودرو است که الان در بازار آزاد نسخههای اتوماتیک آن را دستکم یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان معامله میکنند. اواخر پارسال ویدئوی از بررسی کیفیت بدنه آن توسط یکی از بلاگرهای اینستاگرامی مورد توجه قرار گرفت و قبلا هم انتشار فیلمهای دیگری از تارا در فضای مجازی ایرانخودرو را وادار به واکنش کرده بود. سال ۱۴۰۰ ویدئویی از روشن نشدن تارا در شبکههای اجتماعی وایرال شد که البته ایرانخودرو در توضیح، آن را یکجور شیطنت رسانهای دانست. ایرانخودرو گفته بود در آن ویدئو نماینده آنها اصلا قصد و تلاشی برای روشن کردن تارا نداشته و روشن نشدن خودرو در نمایشگاه یکی از پروتکلهای الزامی است.
حذف زه از آپشنهای پراید
حذف آپشن از خودرو، اضافه کردن همان آپشنها به نسخه بعدی یا تولید یک محصول جدید با همان آپشنهای نسخه قبلی جزو شاهکارهای سالهای قبلی ایرانخودرو و سایپا بوده است. سایپا با حذف زه پراید یکی از پیشگامان این عرصه محسوب میشود و الان تقریبا با همین تاکتیک توانسته ۱۰ تا نسخه مختلف از کوییک تولید کند و بفروشد. ماجرا به نیمه بهمن سال ۹۶ برمیگردد که عکسی از نامه مدیرعملیات فروش سایپا خطاب به نمایندگیهای فروش این کارخانه در رسانهها منتشر میشود. محتویات این نامه نشان میدهد در طراحی جدید انواع پراید، زههای جانبی حذف شدند و اگر کسی این زهها را میخواهد، باید جداگانه ۳۷ هزار تومان پرداخت کند. البته حذف آپشنهای پراید، به زه محدود نمیشد و قبل از زه، ضبط، دزدگیر و جعبه ابزار پراید هم از فهرست آپشنهای این خودرو خط خورده بودند. جالب اینکه اگر کسی بیرون از کارخانه برای خرید و نصب ضبط و دزدگیر اقدام میکرد، دیگر از گارانتی نمیتوانست استفاده کند.
معرفی وانت کارون با موتور نیسان آبی
زامیاد یکی از زیرمجموعههای سایپاست که از ماجرای افزایش قیمتها در کارخانه بینصیب نماند و مجوز بالا بردن ۱۰ درصدی قیمتها را از شورای رقابت دریافت کرد. در ماههای گذشته معرفی و رونمایی خودرو جدید زامیاد یعنی وانت کارون را میتوانیم یکی از مهمترین حاشیههای آنها بدانیم. چون نیسان کارون درواقع همان نیسان آبی است که آن را به اتاق دوکابین مجهز کردهاند. یعنی زیر کاپوت کارون همان موتور ۲.۴ لیتر چهار سیلندر قرار میگیرد که البته زامیاد مدعی شده این موتور با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت دارد.
آتش گرفتن شاهین
ویدئوی آتش گرفتن شاهین اواسط مهرماه ۱۴۰۰، خریداران محصول جدید سایپا را نگران کرده بود. مدیران سایپا علت را به عوامل بیرونی ربط دادند و نقص فنی شاهینی که آتش گرفته بود را تایید نکردند. بهجز ویدئو آتش گرفتن شاهین، ایراد اساسی که در این سالها به آن وارد بوده، موتور M۱۵T است. یعنی تصور کنید وزن هزار و ۲۶۰ کیلویی شاهین را روی همان موتور تیبا بگذاریم. خود سایپا احتمالا این ایراد را کاملا قبول دارد. بههمین خاطر حاضر شده برای خرید موتور EF۷ به سمت ایرانخودرو دست نیاز دراز کند. البته ایرانخودرو قرار است موتورهای TU۵ را برای طراحی جدید شاهین دراختیار سایپا بگذارد. هرچند که هنوز از شاهین با موتور TU۵ خبری نیست و از زمانی که خبر توافق ایرانخودرو و سایپا بابت شاهین منتشر شده، فقط شاهد افزایش تقریبا ۲۰ درصدی قیمت آن در کارخانه بودیم.
انتهای پیام/.